In de huidige woningmarkt is een situatie ontstaan waarin er veel vraag is, maar weinig aanbod. Woningen gaan als warme broodjes over de toonbank. Vaak zelfs nog boven de vraagprijs. De nieuwe trend is het openstellen van de woning en de kijker tien minuten de tijd te geven voor een bezichtiging, alvorens er een nieuwe kijker wordt binnengelaten. Is tien minuten echter genoeg om een goede keuze te kunnen maken?

Op afspraak

Er was eens een tijd dat de verkopende partij heel blij mocht zijn met twee, soms drie bezichtigingen per maand. De makelaar plande op afspraak bezichtigingen in. Een afspraak waarin de kijker ruim de tijd had om door de woning te lopen, met de schroevendraaier in de kozijnen kon prikken, het luik van de kruipruimte kon openen, inhoudelijke vragen kon stellen of zelfs onderhoudsrapporten van de ketel kon inzien. Op georganiseerde open dagen kon de verkoper alleen maar hopen op geïnteresseerde kijkers. Die tijd is voorbij.

Vaart

Zodra nu een woning te koop staat, met name in de populaire steden, komen kijkers er als bijen op honing op af. Er worden twee tot drie bezichtigingen per dag gepland en er wordt zelfs meer geboden dan de vraagprijs. Om de vaart erin te houden en iedereen de kans te geven de woning te kunnen bezichtigen, stellen makelaars dan ook voor geen solo-bezichtigingen meer te doen, maar een open bezichtiging. Iedere kijker krijgt tien minuten de tijd om door de woning te lopen, een eerste indruk op te doen om vervolgens te bepalen of hij geïnteresseerd is en een bod wil uitbrengen.

Fysieke en emotionele staat

In tien minuten tijd moet de kijker dus zowel iets kunnen zeggen over de woning in fysiek opzicht, denk aan de staat van de woning, als in emotioneel opzicht, denk aan het juiste gevoel bij de woning en zie ik mijzelf hier wonen. Beide aspecten zijn zeer belangrijk bij het maken van de juiste keuze. De koper heeft namelijk een onderzoeksplicht. Hij is zelf verantwoordelijk voor het achterhalen van de staat van de woning en eventuele verplichtingen. Het tweede aspect, de emotionele grond, is minstens zo belangrijk. In welke buurt staat de woning? Wat zijn de bestemmingsplannen? Ziet de kijker zichzelf hier wonen? Vragen waar in de regel langer dan 10 minuten over nagedacht wordt.

Waarde

Een bezichtiging van tien minuten is voor de makelaar en de verkoper, in deze huidige krappe markt, de oplossing voor de drukke planning. Op deze manier kunnen zoveel mogelijk mensen de woning bekijken in relatief weinig tijd. Ook kan hierdoor alvast het kaf van het koren worden gescheiden. Voor de kijker en dus de potentiële koper is tien minuten echter veel te kort om echt een goede indruk op te kunnen doen en een serieus bod te plaatsen, wat een nadeel kan zijn voor de verkoper. Hij kan op die manier nooit de echte waarde laten zien.