U kijkt er al een hele tijd naar uit: de bouw van uw nieuwe woning. Zelfs als alles loopt zoals het zou moeten, kan het hele proces behoorlijk intensief zijn. Helemaal wanneer de aannemer besluit om het met zorg uitgedachte bouwplan te wijzigen. Dat hoeft u niet zomaar te accepteren. Dit is wat u ertegen kunt doen.
Schriftelijk bezwaar
Maak in ieder geval zo snel mogelijk schriftelijk bezwaar tegen de wijziging van het bouwplan. Zet uiteen wat de oorspronkelijke plannen waren en op welke punten deze plannen nu wijzigen. Onderbouw waarom u de plannen bij het oude wilt laten en vraag vervolgens aan de aannemer of hij de plannen wil laten zoals deze voorafgaand aan de bouw zijn opgesteld.
Noodzakelijke wijziging of niet?
Bedenk ook of de plannen noodzakelijk zijn of niet. Extra steunpilaren om de constructie van uw woning te verbeteren en daarmee veiliger te maken of veranderingen in wet- en regelgeving zijn aanpassingen waar ook een aannemer niet altijd iets aan kan doen. Wel kunt u een schadevergoeding eisen op het moment dat deze wijzigingen de waarde van uw woning laten dalen of afbreuk doen aan de kwaliteit, leefbaarheid, het uiterlijk of het aanzien van de woning.
Zijn de wijzigingen niet noodzakelijk, dan kunt u nakoming van de overeenkomst vorderen. Wanneer naleving om wat voor reden dan niet ook niet kan worden gehandhaafd, dan kunt u ook in dit geval een schadevergoeding eisen. Dit kan alleen als de wijziging ook daadwerkelijk nadelig voor u is. Er zijn drie soorten niet-noodzakelijke wijzigingen te onderscheiden:
- Een wijziging die de aannemer makkelijk ongedaan kan maken. Denk aan verkeerd gezette binnendeuren. Deze kan hij eenvoudig verwijderen en vervangen voor nieuwe deuren. Via een door beide partijen getekend proces-verbaal moet de aannemer de wijziging binnen drie maanden oplossen. Wanneer de aannemer niet voornemens is deze wijziging op te lossen, kunt u een schadevergoeding eisen.
- Een wijziging die ingrijpen op korte termijn vraagt. Bijvoorbeeld wanneer u tijdens de bouw ziet dat de aannemer de verkeerde tegel in de badkamer plaatst. Directe actie is noodzakelijk.
- Een wijziging die naar alle redelijkheid niet meer ongedaan kan worden gemaakt. De aannemer heeft bijvoorbeeld de verkeerde gevelstenen gebruikt en daar komt u pas bij oplevering achter. Ook nu kunt u een schadevergoeding eisen op het moment dat het afbreuk doet aan de kwaliteit, de leefbaarheid, de waarde en het uiterlijk van de woning. In de regel wordt via een taxateur de waardevermindering bepaald en kunt u op basis daarvan een schadevergoeding eisen.
In gebreke stellen
Reageert de aannemer helemaal niet op uw verzoek of wil hij het verzoek niet inwilligen, dan kunt u de aannemer in gebreke stellen. Dit doet u via een aangetekende brief, waarmee u de aannemer nog een laatste kans geeft te reageren en het probleem op te lossen. Zet in de brief een redelijke termijn waarin u de wijzigingen graag opgelost ziet. Geef ook aan dat u de situatie overdraagt aan een jurist of een procedure start op het moment dat de aannemer nog steeds besluit niet te reageren op uw verzoek.
5%-regeling
Is er bij de oplevering nog steeds geen oplossing gevonden, zet de wijziging dan in het proces-verbaal en geef aan dat u het niet eens bent met de wijziging zoals deze is opgeleverd. Geef ook aan dat u gebruikt maakt van de 5%-regeling waarbij u 5% van de aanneemsom, die bij de notaris is achtergehouden, niet uitkeert op het moment dat de wijziging niet hersteld wordt.
Ga dus niet zomaar akkoord met een wijziging van het bouwplan als u dat niet ziet zitten.